Tlf. 72 112 118
BEMÆRK! Hvis du ikke kan booke en ledig tid, der passer dig…
… så fortvivl ikke. Af hensyn til vores daglige planlægning, er det kun udvalgte tider, der er åbne for online booking. Så ring endelig til klinikken på tlf. 72 112 118, så finder vi en ledig tid, der passer dig. Du kan booke tid online til vaccination, negleklip, ormekur og gratis tandtjek. Er din hund syg, skal den opereres eller har du brug for at booke tid til andre ydelser, skal du ringe til klinikken på tlf. 72 112 118.

BOOK TID HER
  • VACCINATION OG SUNDHEDSTJEK

Vaccination af hunde og katte

Vaccinationer forebygger smitsomme og ofte alvorlige sygdomme. På Støvring Dyreklinik giver vi altid dit kæledyr et grundigt sundhedseftersyn inden vaccination. Det sikrer, at din hund eller kat er i stand til at reagere på vaccinen. Vi anvender forskellige kombi-vacciner, som beskytter mod flere sygdomme på én gang.

Vaccination påfører dyret en lille smule svækket sygdom. Specielt hvalpe og killinger kan være mere trætte end normalt et par dage efter vaccination. Nogle dyr reagerer også allergisk på vaccinen, og dette sker typisk indenfor 1 time, efter den er givet. Dette sker heldigvis sjældent og er ufarligt - men kræver dog dyrlægehjælp.

Her kan du læse om de sygdomme, vi vaccinerer mod - og hvor tit dit dyr skal vaccineres.

Hunde

Basisvaccination er de første 3 vacciner, din hvalp får med 4 ugers mellemrum. Den første gives som regel, når hvalpen er 8 uger gammel, den anden ved 12 ugers alderen og den tredje og sidste ved 16 ugers alderen. Ønsker du at starte til hundetræning eller omgås din hvalp meget med andre hunde fx i hundeskov, er det især vigtigt at basisvaccinere din hvalp allerede fra den er 8 uger.

Årlig vaccination - skal min hund vaccineres hvert år? Det afhængiger af din hunds livsstil og smitterisiko. Vi anbefaler derfor, at du i samråd med os skræddersyr din hunds vaccinationsprogram, så den forsat kan være beskyttet mod de sygdomme, vi vaccinerer imod.

Beskyttelse mod hundesyge, parvovirus og hepatitis (smitsom leverbetændelse) holder i 3 år, og beskyttelse mod kennelhoste (parainfluenza og bordetella bronchiseptica) og leptospirose holder i 1 år. Derfor vaccinerer vi kun efter, hvad netop din hund har behov for.

• Hundesyge er en alvorlig virusinfektion, der oftes rammer hvalpe eller unghunde, men voksne og ældre hunde kan også blive smittet. Sygdommen kan være dødelig - selv hvis hunden bliver behandlet. Symptomerne er ingen appetit, grønligt flåd fra næsen og øjne, diarre og opkast, væskemangel og luftvejsgener. Alle hunde bør vaccineres hver 3. år mod hundesyge.
  • Hepatitis (smitsom leverbetændelse) er en virusinfektion, der giver symptomer som træthed, opkast, ingen appetit, øget tørst, feber og mavesmerter. Sygdommen kan være dødelig. Alle hunde bør vaccineres hver 3. år mod hepatitis.
  • Parvovirus giver voldsom diarre; ofte er det helt blodigt og vandigt. Symptomerne er træthed, opkast og diarré. Sygdommen kan helbredes men kan desværre også være dødelig - selv hvis hunden bliver behandlet. Alle hunde bør vaccineres hver 3. år mod parvovirus.
  • Kennelhoste (parainfluenza) forårsages af et influenzavirus, men bakterier (typisk bordetella bronchiceptica) kan også være medvirkende årsag. Det giver betændelse og irritation i luftvejene, der giver en karakteristisk tør hoste. I Danmark er kennelhoste en af de hyppigste sygdomme blandt hunde, men er som regel ikke farlig for din hund. Hvis din hund omgås andre hunde i hundeskoven, på træningspladsen, skal i pension osv., bør den vaccineres hvert år mod kennelhoste.
  • Leptospirose forårsages af bakterier, der laver skader på lever og nyrer. De spredes via små gnaveres urin, og din hund kan smittes via vandhuller, åer, søer o. lign. Symptomerne er feber, opkast, dehydrering, gulllig farve af slimhinder, blødninger og træthed. Hvis din hund færdes i skoven, ved vandhuller, åer, søer o. lign. eller bader i ferskvand, så bør den vaccineres hvert år mod leptospirose.

Din hund skal være vaccineret mod rabies, hvis du ønsker at rejse med den til udlandet. Hvis du vil vide mere om, hvordan du rejser med din hund til udlandet, så læs mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside eller ring til os på tlf. 72 112 118.

Katte

Basisvaccination er de første 2 vacciner, som din killing får med 4 ugers mellemrum. Den første gives som regel, når killingen er 12 uger gammel og den anden ved 16 ugers alderen.

Årlig vaccination - vi anbefaler, at din kat vaccineres årligt for forsat at være beskyttet mod de sygdomme, vi vaccinerer imod.

• Katteinfluenza (herpesvirus) er en virusinfektion i de øvre luftveje samt i øjnene. Symptomerne er nysen, hosten, feber og øjenbetændelse. Katteinfluenza er yderst smitsomt og kan ramme katte i alle aldre. Dog er det oftest unge katte, der bliver syge af det. Sygdommen kan behandles, men ofte ses det, at den vender tilbage.
  • Katteinfluenza (calicivirus) er en virusinfektion i de øvre luftveje, munden samt lunger. Symptomerne er typisk sår på tungen eller i munden, hosten, nysen og let feber. Sygdommen ses mest hos helt unge katte, men kan også ramme hos ældre katte. Katteinfluenza kan behandles, men ofte kan symptomerne vende tilbage fra tid til anden.
  • Kattesyge (panleukopenia felis) kan ramme katte i alle aldre, dog er killinger og unge katte særligt udsatte. Kattesyge er en meget alvorlig og smitsom virussygdom. Symptomerne vil være opkast, diarré, høj feber, nedsat appetit og flåd fra øjne og næse. Desværre vil infektionen med kattesyge i de fleste tilfælde være dødelig.
  • Clamydia (chlamydophila felis) er en bakterie, som giver øjenbetændelse samt forkølelse. De fleste katte kommer sig uden behandling.
  • FeLV (katteleukæmi) er en alvorlig virus, der angriber knoglemarven og som så blodmangel. Infektionen med FeLV kan være så alvorlig, at katten ikke overlever eller må aflives.

Din kat skal være vaccineret mod rabies, hvis du ønsker at rejse med den til udlandet. Hvis du vil vide mere om, hvordan du rejser med din kat til udlandet, så læs mere på Fødevarestyrelsens hjemmeside eller ring til os på tlf. 72 112 118.